måndag 6 april 2009

Gustav, födelsedag och Catania (och pepp)

Jaha, nu har till och med Style by Mats-Mats valt att sluta blogga. För att hans fans tycker att hans blogg blivit dålig och för att han själv blivit pappa. Nu tror ni kanske att jag har följt hans blogg, men se det har jag inte! Men av någon anledning har jag gått in på 1000 apor eller vad det nu heter en gång i halvåret eller så och läst lite. Och när jag fick se att Mats slutade blogga ville jag bara skriva det. Vet inte varför än, jag kanske kommer använda det som argument för min egen dåliga bloggvardag.

Min käre vän Gustav har varit och hälsat på här i Palermo. Det var en högintensiv vecka med mycket flanerade kring Palermo och dess ruiner till byggnader i gamla stan. Säkert var tionde byggnad är övergiven och igenbommad, och det ger ett väldigt häftigt intryck. Slitet och jävligt, med sopor överallt och smuts och damm. Palermo när det är som mest äkta. Vi år mest god mat och strosade runt som sagt, vilket är det bästa man kan göra här. Staden lämpar sig väl för det s.k. goda livet. Jag fick en liten aha-upplevelse också. När man ser sin "egen" stad genom någon annans ögon förstår man hur cool den är.

Gustav åkte hem på min födelsedag, och på kvällen hade jag en liten lugn vinbjudning här hemma. Nu är man alltså redan 23 bast. Tack alla ni som skickade hälsningar på Fejsbook, ringde och messade!

På lördagen efter min födelsedag åkte jag och Umberto (Jose alltså) och åtta andra spanjorer till Palermos värsta fiende vad gäller i princip allt - Catania. Där säger man inte att man är från Palermo om man inte vil ha spö, så enkelt är det. De hatar varandra så mycket att jag inte förstår hur busslinjerna mellan städerna kan fungera. Catania är i jämförelse med Palermo betydligt mindre (cirka 310 000 mot Palermos cirka 700 000) men desdo mer städat, lugnt, prydligt och välplanerat. Jag gillade kort sagt Catania. Jag blev lite förälskad där kan jag nämna. I en tjej alltså, inte i staden. Eller jo, den med. Lite. Men mest i tjejen.

Nu ska jag börja ta friska tag i studierna också. Tror jag. Vi får väl se, som jag så ofta skriver här, hehe.

Såg idag på nyheterna och läste om den fruktansvärda jordbävningen som skakade mitt nya hemland. 50 000 skall vara utan tak över huvudet och upp till 90 personer kan ha omkommit. Tur för mig att inget hände på Etna när vi var där en snabbis innan Catania i lördags. När vi precis kommit upp för de slingrande vägarna började det hagla och snöa (!) och vi sade att "nu skiter vi i det här och åker och äter glass i solen". Så det jag fick se av Etna var inte mycket, men jag tror det räckte.

Idag var det 25 grader i solen här, så morgonen spenderades i sängen och förmiddagen på terrassen. Underbart! Jag och Umberto gjorde fruktsallad (ingredienserna kostade nästan 90 spänn!) och njöt sedan av den i solen. Har säkert bränt näsan bara därför. Nu ska jag gå och laga lunch!

3 kommentarer:

Georgieboy sa...

Oscar min äggiga vän - varför har du slutar blogga? Jag hade gjort den till en trevlig morgonvana att läsa din blogg o ditt liv där nere på bussen varje morgon. Framforallt dina ärliga och uppriktiga innersta tankar som många gånger satte ord på mina egna känslor.
Blogga mera!

gustav sa...

ja, word! skriv igen!

Andréa sa...

Hej!

Jag och lillebror kommer ner om en vecka för semester i Palermo, om du vill kan du adda min msn, clap.your.hands.and.say.yeah@hotmail.com

Ci sentiamo :)

Andréa